קרנות השתלמות – מסלולי השקעה "מניות" ב 17 שנים אחרונות

קרנות השתלמות – מסלולי השקעה "מניות" ב-17 שנים אחרונות

בעקבות מדיניות המכסים החדשה של טראמפ, השווקים הפיננסיים חווים סערה גדולה, והשפעתה כבר ניכרת. האם מדובר במשבר או בהזדמנות? במאמר זה נבחן כיצד ניתן להתמודד עם שוק כזה, תוך התמקדות בתשואות גבוהות במיוחד במסלולי ההשקעה המנוהלים.

מדד הנאסד"ק (מדד 100 חברות הטכנולוגיה המובילות בארה"ב) כבר סוגר ירידה של למעלה מ-20-% שמעביר אותו להגדרה של "שוק דובי" מיותר מ-19,000 נקודות בינואר השנה ל-15,500 נקודות בעת כתיבת שורות אלו (בארה"ב נהוג לכנות שוק עולה כ"שוק שורי" ושוק יורד כ"שוק דובי").

מדד ה-S&p500 (500 החברות המובילות והגדולות בארה"ב) גם כן עם ירידה של מעל 20% מאז השיא שנקבע בינואר 2025 (6000 נקודות בסיס).

גם מדד הפחד (WIX) שמלמד על פחד המשקיעים ממיתון או מהמשך אינפלציה גואה

זינק בחודש אחרון ביותר מ-150%! (ונרגע קצת כשירד ל-38 ב-08/04):

גרף מניות מאמר קרנות השתלמות

מה הסיבה לבהלה?

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ השית מכסים בגובה אחוזים רבים על עשרות מדינות שונות.

הטלת המכסים עלולה לפגוע ברווחיות חלק מהחברות במדדים המובילים בארה"ב -> ציבור המשקיעים מבין זאת ומוכר סחורה למכביר.

בטווח הקצר – החשש מובן, הדבר עלול לפגוע בחברות, לייצר אינפלציה (עליית מחירים מחודשת) – > שעלולה להקפיא את הפחתות הריביות הצפויות (3 במספר) עד סוף שנת 2025.

בטווח הארוך – סביר להניח שמדינות ירצו לשאת ולתת עם ארה"ב והמכסים ייקבעו על אחוזים נמוכים יותר – דבר אשר יוביל לעלייה מחודשת במדדים ולתגובה הגיונית יותר.

כמו כן הדבר עשוי לשפר מאוד את הייצוא של חלק מהחברות ועל ידי כך דווקא לתרום לרווחיות שלהם!

לעניות דעתי – לא מדובר כאן במשבר גדול, בוודאי משבר פחות משמעותי מהקורונה (מגיפה הכי חזקה ב-100 שנים אחרונות) שגם שם לקח פחות מחצי שנה ל"שוק" לתקן או משנת 2022 (עליית הריבית והאינפלציה הגואה בכל העולם) ששם לקח בערל שנה לחזור למחירי 12/2021.

מאחר והשווקים מעט רועדים נכון לכתיבת שורות אלו (תחילת אפריל 2025) – יצאתי לבדוק מה קרה במסלולי ההשקעה המנוהלים שלנו בקרנות ההשתלמות – מסלולי השקעה "מניות" רמת סיכון גבוהה – לאחר כל שנת משבר ב-17 שנים אחרונות:

קרנות השתלמות – מסלולי השקעה "מניות" בסיכון גבוה

תשואות ב-17 השנים האחרונות בשוק המניות, כולל בשנים של משברים כלכליים:

הסיבה למשברשנהתשואה
הסאב פריים בארה"ב2008-46%
 200984%
 201015.50%
משבר החוב (יוון פשיטת רגל, הטייקונים בישראל)2011-18.80%
 201211.87%
 201320.20%
 20145.70%
 20153%
 20166.43%
 201715.61%
תחילת מלחמת הסחר ארה"ב-סין2018-4.83%
 201924.16%
 20207.83%
 202120.76%
מלחמה רוסיה-אוקראינה / אינפלציה אחרי הקורונה2022-16.86%
 202316.58%
 202422.11%

ממוצע התשואה השנתית ב-17 השנים האחרונות: 9.84%

  • אם כן יצאתי וגיליתי כי התשואה הממוצעת ב-17 שנים אחרונות כולל שנות המשבר הקיצוניות עמדה על כמעט 10% לשנה!
  • ממוצע התשואה לאחר שנה שלילית (כמו זו שאולי מסתמנת להיות 2025) עומדת על מעל 34%!
  • גם אם ננטרל את שנת 2009 הקיצונית שבאה בעקבות 2008 הקיצונית, התשואה הממוצעת לשנה שלאחר שנת משבר עומדת על 17.5% (כמעט פי 2 מהממוצע הרב שנתי)!

מסקנות מן המידע הנ"ל?

  • חשוב לא לעשות שום פעולה נמהרת – בוודאי אם אינכם זקוקים לכספים ב-3-4 שנים הקרובות.
  • ככל הנראה כדי להגדיל סיכון בהשקעות שלכם לאחר ירידות חדות – נכון איש לא יודע האם לא נהיה במספרים נמוכים יותר בהמשך שנת 2025 – אבל ניסיון ההיסטוריה מלמד שככל שהזמן עובר התיקונים למעלה מהירים וחדים יותר!
  • כדאי לפזר את ההשקעות שלנו במסלולי השקעה "מנוהלים" ולא בהכרח רק במדד ה-SP500 – תשואה ממוצעת לשנה של 9.84% היא פנומנלית וככל הנראה תתאים לרוב האוכלוסייה.
  • אזכיר כי מדד ה-SP500 ידע במשך שנים רבות תשואה אפסית (בין שנת 2000 ל-2013) בעוד מסלולים אקטיביים אלו הניבו תשואה דו ספרתית בממוצע לשנה אותה התקופה!
  • במיוחד בתקופה שכזו – רצוי להתייעץ עם איש המקצוע המלווה אתכם – מוזמנים לחייג לשיחה ראשונית אליי ללא עלות 053-9860664!

 

הכותב – דן גרינברג הינו מתכנן פיננסי ופנסיוני המתמחה בקופות גמל, גמל תיקון 190, קרנות השתלמות, ליווי והכוונה לפרישה, בעל רישיון פנסיוני וכן BA בכלכלה וניהול עם למעלה מ-15 שנות ניסיון.  

אין באמור לראות המלצה להשקעה בחברה כזו או אחרת

להשארת פרטים לחץ כאן

דן גרינברג צור קשר

או השאירו פנייתכם

חייגו אלינו: 053-9860-664