כאשר עוזבים מקום עבודה, השאלה האם למשוך את כספי הפיצויים או להשאירם בקרן הפנסיה היא סוגיה קריטית שיכולה להשפיע באופן משמעותי על העתיד הפיננסי שלך. בואו נבין את ההשלכות של כל אפשרות.
מהם כספי הפיצויים וכיצד הם נצברים?
בישראל, רובד הפיצויים בקרן הפנסיה שייך לעובד ברוב המקרים, בין אם פוטר או התפטר. בעבר, המעסיקים היו מרכזים את כספי הפיצויים בקופות נפרדות, אך משנת 2011, חוק פנסיה חובה מחייב את המעסיקים להפקיד לפחות 6% מהשכר לקרן הפנסיה, קופת גמל או ביטוח מנהלים. במקרה של הפקדה מלאה, המעסיק מפקיד 8.33% מהשכר החודשי של העובד.
מה קובע חוק פיצויי פיטורים?
החוק מחייב את המעסיק לשלם משכורת חודשית אחת כפול שנות הוותק של העובד. לדוגמה, אם יוסי עבד 10 שנים ומשכורתו האחרונה עומדת על 15,000 ₪, עליו לוודא כי רכיב הפיצויים בקרן הפנסיה שלו עומד על לפחות 150,000 ₪.
השפעת סעיף 14
אם העובד חתום על סעיף 14, רובד הפיצויים שייך לו באופן מלא ללא תלות בנסיבות עזיבתו, אך המעסיק פטור מהשלמת חוב בגין עליות שכר. אם אין סעיף כזה, והמעסיק לא הפקיד את הסכום המלא, יהיה עליו להשלים את הפער.
דוגמא לפי סעיף 14:
במידה ויוסי חתום על סעיף 14 – בכל מקרה רובד הפיצויים בפנסיה יהיה שייך ליוסי (בין אם פוטר או התפטר) אך המעסיק יהיה פטור מהשלמת חוב וותק בגין עליית השכר.
במידה ויוסי אינו חתום על סעיף 14 ויש ברכיב הפיצויים בפנסיה של יוסי פחות מ-150,000 ₪ – יהיה חייב המעסיק "צמיגי שלום" בהפקדת ההפרש לקופה על שם יוסי או כמענק (קוד 1 מזומן) במשכורת האחרונה של יוסי.
האם כדאי למשוך את כספי הפיצויים?
בעת עזיבת העבודה, עומדות בפני העובד שלוש אפשרויות עיקריות:
- משיכת פיצויים בפטור ממס – נכון לשנת 2025 תקרת הפטור לפיצויים לכל שנת עבודה עומדת על סכום של 13,750 ₪ X שנות הוותק של העובד.
במידה והעובד סיים 10 שנים, יכול להגיש את טופס ה-161 ( טופס סיום יחסי עובד מעביד) למס הכנסה ולבקש למשוך 137,500 ₪ בפטור מלא ממס הכנסה!
משיכת הסכום תפגע בפטור העתידי (להלן יתרת ההון הפטורה) שעומדת לרשות העובד בגיל פרישה (67 גברים\64 נשים) ותקטין את המשיכה העתידית ביחס של 1 ל-1.35!
כלומר על ה-137,500 ₪ שקיבל עתה פטור ממס, יפגע ב-137,500 X 1.35 = 185,625 ₪ בפטור העתידי בפרישה או לחלופין בפטור העתידי על הקצבה בפרישה.
לאלו שאומרים לעצמם – אני אמשוך את הפיצויים ואשקיע לבד נזכיר – מעבר לפגיעה העתידית בפטור – תצטרכו לייצר תשואה גבוהה ב-25% לעומת קרן הפנסיה מאחר והשקעת כספים נזילים בישראל טומנת בחובה אירוע מס רווח הון בגובה 25%….
- רצף לקצבה – לרוב ההמלצה הנכונה לפורש\לעובד – הסכום הנ"ל יישאר בקרן הפנסיה\ביטוח המנהלים של העובד ויהפוך להיות חלק מהקצבה של העובד בגיל פרישה והוא יוכל לנצל את מלוא ההטבות שיעמדו לזכותו בגיל הפרישה (קיבוע זכויות, תיקון 190).
נכון להיום יכול העובד להתחרט עד שנתיים ימים מ"רצף לקצבה" ובכל זאת למשוך את הכסף בפטור ממס בכפוף להגשת "טופס 161 מתקן".
- רצף מעסיקים – בחלק קטן מהמקרים יהיה כדאי לעובד לעשות "רצף מעסיקים".
לרוב הדבר יהיה נכון בהנחה והוא חושב שבעתיד ההכנסות יהיו גבוהות משמעותית ואז הסכום שיוכל למשוך כ"פיצויים פטורים" יהיה גבוה יותר ביחד עם עליית גובה הפטור הקבוע בחוק בשל ההצמדה למדד.
אם היום הפטור 13,750 ₪ לכל שנה כפול שנות הוותק, הרי שלפני עשור לדוגמא תקרת הפטורה הייתה נמוכה מ-10,000 ₪.
מה עדיף – למשוך או להשאיר?
למרות הפיתוי למשוך את הכסף באופן מיידי, לרוב עדיף להשאירו בקרן הפנסיה כדי לשמור על הזכויות הפנסיוניות ולנצל את ההטבות המקסימליות בפרישה. אם בכל זאת מחליטים למשוך, יש לוודא שההשלכות מובנות ושאין חלופה משתלמת יותר בטווח הארוך.
לפני קבלת החלטה, מומלץ להתייעץ עם מומחה פנסיוני שיבחן את מצבך האישי וייתן המלצה מותאמת. לחץ כאן ליצירת קשר.



